کد خبر: ۸۴۷۲
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

نشاط؛ بزرگترین گروه ورزشی کشور در بوستان ملت

سال ۱۳۷۶ بود که گروه ورزشی «نشاط» کار خود را با همت امین کامرانی آغاز کرد. گروهی که در ابتدا ۵، ۶ نفر بیشتر عضو نداشت اما امروز بیش از دو هزار عضو دارد.

خادم| ورزش همگانی در بین کشور‌ها از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون با انگیزه‌های متفاوتی از جمله حفظ سلامت جسمی و روانی، غنی سازی اوقات فراغت، گسترش روابط اجتماعی، دور شدن از زندگی ماشینی، بازگشت به طبیعت، افزایش کارایی، زمینه‌سازی برای رشد ورزش قهرمانی مورد توجه بوده همیشه یکی از توصیه‌های جدی پزشکان نیز هست.

در کشور ما ورزش همگانی از سال ۱۳۵۸ تحت عنوان «ورزش محلات» آغاز و در سال ۱۳۶۲ به صورت تشکلی قانونی تحت عنوان «جهاد تربیت بدنی» رسمیت یافت و گسترش پیدا کرد.

شاید ساده‌ترین تعریف برای ورزش همگانی این است که؛ ورزش همگانی برای پرداختن عامه مردم به ورزش حتی در زمانی کوتاه، با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد است، و در این میان وظیفه اصلی سازمان تربیت بدنی و نهادها، دعوت از مردم برای ورزش‌های همگانی است.  
   

ورزش پرطرفدار صبحگاهی

ورزش صبحگاهی یکی از رشته‌های پرطرفدار ورزش همگانی است که در بوستان‌ها، ورزشگاه‌ها و فضا‌های مناسب سطح محلات انجام می‌شود. این فعالیت بدنی هواداران پر و پا قرص خودش را دارد که حتی در روز‌های سرد زمستان هم -البته با پوشش مناسب و تمرینات متناسب با وضعیت هوا- دست از آن برنمی‌دارند.

اگر چرایی دل کندن از خواب شیرین اول صبح و ورزش کردن را از هر کدام از کسانی که به صورت جدی این ورزش را دنبال می‌کنند بپرسید، به احتمال زیاد پاسخ‌هایی نزدیک به هم خواهید شنید؛ تندرستی، شادابی، بالارفتن استقامت بدنی، انعطاف‌پذیری، آرامش روانی و.

بوستان بزرگ ملت یکی از مکان‌هایی است که هر وقت در طول روز به آنجا بروید، افرادی را در حال ورزش کردن خواهید دید، که البته تعداد ورزشکاران در صبح‌ها و عصر‌ها به مراتب بیشتر از دیگر ساعات روز است.

علاوه بر کسانی که به صورت انفرادی ورزش می‌کنند، چندین گروه ورزش همگانی فعال نیز همه روزه و به طور منظم در بوستان ملت دیده می‌شوند. یکی از این گروه‌ها، گروه ورزشی نشاط است که از سابقه و کارنامه خوبی برخوردار است. با توجه به فصل بهار، خالی از لطف نیست که کمی با این گروه، فعالیت‌هایش آشنا شویم. 

 

«نشاط» بزرگترین گروه ورزشی کشور در بوستان ملت است

 

۱۷ سال سابقه، ۱۵۰۰ عضو

سال ۱۳۷۶، سالی بود که گروه ورزشی نشاط کار خود را با همت امین کامرانی آغاز کرد. گروهی که در ابتدا ۵، ۶ نفر بیشتر عضو نداشت، امروز و بعد از گذشت حدود ۱۷ سال بیش از هزار و ۵۰۰ عضو دارد. البته اعضای این گروه متناسب با فصول سال کم یا زیاد می‌شوند، اما آن‌طور که مدیر این گروه می‌گوید: برای هزار و ۵۰۰ نفر کارت عضویت صادر شده است. گروه ورزشی ما از نظر تعداد اعضایی که در آن به ورزش کردن مشغول هستند، بزرگترین گروه ورزشی کشور محسوب می‌شود.  

او می‌افزاید: عضویت در گروه با هزینه اندک برای یک سال انجام می‌شود که هزینه‌های دریافتی صرف مخارج  رفت و آمد به حرم و پذیرایی و مخارج جانبی گروه می‌شودو اعضا از کارت عضویت برای مواردی مانند تخفیف در بلیط استخراستفاده می‌کنند.

کامرانی خاطرنشان می‌کند: ما در گروه‌مان پذیرای افراد ۷ سال تا ۷۰ سال هستیم و در حال حاضر جوان‌ترین عضو این گروه ۱۸ و مسن‌ترین عضو آن ۷۸ سال سن دارند.  
او اضافه می‌کند: دو سوم گروه ورزشی ما را آقایان و یک سوم دیگر آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.   

 

قرار ما، هر روز ۶ صبح

گروه ورزش صبحگاهی نشاط، هر روز کار خود را از ساعت ۶ صبح از در شمالی بوستان ملت، یعنی دری که در بلوار معلم قرار دارد، با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز می‌کند. در ابتدا یک بار دور بوستان می‌دوند و سپس در همان ضلع شمالی به مدت ۳۰ دقیقه و در دو بخش ۱۵ دقیقه‌ای به ورزش سنتی و ایروبیک می‌پردازند. کوه‌پیمایی خانوادگی از دیگر فعالیت‌های این گروه است که جمعه هر هفته و در کو‌ه‌ها و دشت‌های اطراف مشهد برگزار می‌شود.  

 

زیارت امام رضا (ع) در هشتمین روز هر ماه

این گروه با هدف ورزش صبحگاهی و گروهی برای سلامتی و تندرستی تشکیل شد، اما در کنار آن و از حدود ۶ سال قبل، برنامه‌ای مذهبی را در میان فعالیت‌های خود قرار داده است؛ زیارت حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع). کامرانی در این خصوص می‌گوید: این تصمیم را از تاریخ ۸/۸/۸۸، یعنی ولادت امام رضا (ع)، گرفتیم و از آن تاریخ به بعد، صبح هشتمین روزِ هر ماه به زیارت امام رضا (ع) می‌رویم.

   

«نشاط» بزرگترین گروه ورزشی کشور در بوستان ملت است

 

حضور اقشار مختلف در گروه

مدیر بزرگترین گروه ورزشی کشور هدف از تشکیل این گروه را سلامتی و تندرستی افراد جامعه عنوان می‌کند. او که خود بازنشسته آموزش و پرورش است می‌گوید: در این گروه اقشار مختلف جامعه اعم از پزشک متخصص، استاد دانشگاه، بازنشسته نظامی، بازنشسته فرهنگی، کارخانه‌دار، کارمند، کاسب، خانم خانه‌دار و ... عضویت دارند.  

کامرانی خاطرنشان می‌کند: ما در این گروه، ۳۰ کمیته اعم از کمیته‌های امور مالی، امور ورزشی، امور اداری، امور سلامت و تندرستی، امور دینی و ... تشکیل داده‌ایم که هر کدام از آن‌ها وظایفی که برعهده‌شان گذاشته شده را انجام می‌دهند، این در حالی است که همه این افراد مسئولیت‌های خود را به صورت افتخاری قبول کرده‌اند.     

 

اگر به هوای اداره‌ها باشیم پیشرفت نمی‌کنیم

او در ادامه درباره کمک هیئت ورزش‌های همگانی به این گروه می‌گوید: خوشبختانه ما در این گروه مشکل خاصی نداریم و تا کنون هیچ تقاضایی از دستگاه‌ها و اداره‌های مختلف نداشته‌ایم.  

کامرانی می‌افزاید: یکی از مسائل و دلایلی که باعث پیشرفت گروه ورزشی ما شد، وابسته نبودن و تقاضا نداشتن از اداره‌ها، دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف است، زیرا اگر می‌خواستیم به هوای آن‌ها باشیم به هیچ وجه پیشرفت نمی‌کردیم. این حضور و مشارکت خود مردم بود که باعث شد به اینجا برسیم و چنین پیشرفتی داشته باشیم.     

 

تنبلی بیماری می‌آورد

محمدباقر بنائی، یکی از مدیران گروه ورزشی نشاط است که از ابتدای تشکیل این گروه به عنوان مربی ورزشی با آن همکاری می‌کند. او درباره وضعیت این گروه می‌گوید: گروه ورزشی نشاط از جمله گروه‌هایی است که همان‌طور که از اسمش مشخص است، با ورزش کردن به ایجاد نشاط و شادابی مردم و جامعه کمک می‌کند.  

بنائی ادامه داد: یکی از نقاط مثبت گروه ورزشی نشاط این است که ورزش‌های استاندارد و علمی را ارائه می‌کند که این امر نیز با استقبال خوب ورزشکاران صبحگاهی روبرو شده است.  

وی با اشاره به اینکه امروزه مردم با بیماری‌های مختلفی روبرو هستند که یکی از دلایل آن می‌تواند تنبلی و استفاده خوراک نامناسب باشد، اظهار می‌کند: یکی از راه‌های مهم سلامتی ورزش کردن است، اگر مردم روزانه ۴۵ دقیقه از وقت خود را به پیاده‌روی و انجام حرکات ورزشی اختصاص دهند، خواهند دید که سلامتی‌شان بهبود پیدا خواهد کرد.

او ادامه می‌دهد: بنده بیش از ۲۰ سال است که ورزش می‌کنم و خوشبختانه این امر تاثیر بسیار زیادی روی کار و زندگی‌ام داشته است.  

مربی گروه ورزشی نشاط تصریح می‌کند: خواهشی که من دارم این است که مردم قسمتی از وقت خود را به ورزش کردن اختصاص بدهند، ورزش برای همه واجب است و بهترین راه برای سلامتی و سالم زیستن، ورزش است.  

بنائی به ما می‌گوید با ورزش کردن، به آرامشی می‌رسیم که هم برای خودمان و هم خانواده‌مان مفید و موثر است و اجتماع هم از این آرامش سود می‌برد و نباید از آن غافل شویم.     

 

«نشاط» بزرگترین گروه ورزشی کشور در بوستان ملت است

 

ورزش‌های استاندارد و به روز

با یکی از ورزشکارانی که از قدیمی‌های این گروه است نیز گپی می‌زنیم. محمدحسین یعقوب‌نژاد می‌گوید: من حدود ۱۵ سال است که با گروه ورزشی نشاط هر روز صبح ورزش می‌کنم و یکی از نقاط مثبت و قوت این گروه، انجام ورزش‌ها و حرکات ورزشی به روز و جدید است.  

نشاط و شادابی فراوانی در این گروه است که به انسان انرژی مثبت می‌دهد 

او می‌افزاید: یکی از اتفاق‌های خوبی که گروه ورزشی نشاط افتاده است، به روز کردن متد‌های ورزشی است که به عقیده من شاید در هیچ کجای ایران و در هیچ گروه ورزش صبحگاهی چنین کاری انجام نشود.

این ورزشکار تصریح می‌کند: در حال حاضر ورزش‌هایی که در این گروه انجام می‌شود طوری است که ورزشکار بعد از اتمام ورزش در بدن خود احساس درد ندارد، زیرا ورزش‌های استاندارد و توسط مربیان مجرب انجام می‌شود.  

یعقوب نژاد بیان می‌کند: این اولین گروه ورزش‌های صبح گاهی کشور است که ورزش ایروبیک را هم انجام می‌دهد و این امر موجب استقبال مردم به گروه ورزشی نشاط شده است.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: من تقریبا از ابتدای تشکیل گروه ورزشی نشاط همراه آن بوده‌ام  و تا زمانی که بتوانم با این گروه ورزشی همکاری و همراهی خواهم کرد.   

 

ورزش تنها راه سلامتی

یکی دیگر از ورزشکارانی که هر روز صبح با گروه ورزشی نشاط همراه است، ورزش را راه سلامتی و افزایش عمر عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر ورزش نکنیم با اولین بیماری زمین‌گیر خواهیم شد و در نهایت بیماری روز به روز پیشرفت می‌کند و انسان را از پا درمی‌آورد.  

احمد نوروزی که اهل آذربایجان است خاطرنشان می‌کند: من ۱۲ سال است که با گروه ورزشی نشاط همراه هستم و این گروه یکی از بهترین و فعال‌ترین گروه‌های ورزشی در بوستان ملت و حتی از بهترین گروه‌های مشهد و کشور است.  

وی تصریح می‌کند: برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی در این گروه برگزار می‌شود و این‌ها از جمله مواردی است که انسان را به خودش جذب می‌کند. به گفته این ورزشکار، نشاط و شادابی فراوانی در این گروه است که به انسان انرژی مثبت می‌دهد و در نهایت باعث می‌شود که فرد روز خوب و با نشاطی را آغاز کند.  

نوروزی تصریح کرد: انجام ورزش‌های به روز و جدید، خنده درمانی، ایجاد شادی و نشاط، از جمله فعالیت‌هایی است که در این گروه ورزشی انجام می‌شود.  

البته در پایان گزارش باید این را بگوییم که عضویت در این گروه بسیار ساده و راحت است، افرادی که تمایل دارند وارد این گروه ورزشی شوند می‌توانند با ارائه یک قطعه عکس و یک فتوکپی کارت ملی به عضویت آن درآیند. البته در بوستان ملت گروه‌های دیگری هم فعال هستند و هر کس می‌تواند با توجه به علاقه و سلیقه خود، گروهی را برای ورزش کردن انتخاب کند؛ مهم ورزش کردن است.

* این گزارش پنج شنبه، ۲۴ اردیبهشت ۹۴ در شماره ۱۴۶ شهرآرامحله منطقه ۱۱ چاپ شده است.

ارسال نظر